8 en 9 augustus 2017

10 augustus 2017

Op dinsdag 8 augustus hebben we het rustig aan gedaan. Edward en Casper zijn in de ochtend gaan golfen. De bedoeling was dat Mark, Thomas en Carin op het golfresort zouden gaan midget golfen maar deze baan bleek helaas niet open. Zij zijn toen bij de lodge gebleven op Sefapane. Het golfen was heel bijzonder. Op de baan lopen nl. allerlei wilde dieren rond zoals impala's, zwijntjes, apen en met als hoogtepunt op hole 16: 3 giraffen. We konden een golftas huren en we hebben ook gebruik gemaakt van een electrische golfkar. Wel zo comfortabel. Na het golfen zijn Casper en Edward inkopen gaan doen bij de lokale Spar vlakbij het park. Tussen de middag bij de lodge gelunchd. In de middag zijn we naar Amarula Lapa gereden. Hier wordt de bekende Amarula cream likeur gemaakt. Het fruit komt van bepaalde bomen in Zuid Afrika. In de winkel hebben we een fles gekocht. Terug op het park hebben we bij het zwembad gelegen en wat gedronken. In de avond heeft Mark de braai aangestookt bij onze lodge en hebben we heerlijk gegeten en aansluitend gekaart (rikken), een traditie op onze vakanties. De braai afgesloten met lekker maiskolven. De dagen zijn anders als in Nederland. Het is licht van 6.00u in de ochtend tot 18.00u in de avond. We staan vroeg op en in de avond zijn we sneller moe, ook door alle indrukken. We zijn rond 22.30u gaan slapen. Op woensdag 9 augustus zijn we doorgereden naar Hoedspruit. In dit dorpje hebben we onderweg een lekker kopje koffie gedronken. Vervolgens doorgereden naar het Hoedspruit Endangered Species Centre waar bedreigde diersoorten worden opgevangen. Hier hebben we eerst een reservering gemaakt voor een tour in de middag. In de tussentijd zijn we naar ons nieuwe onderkomen Pezulu Tree House Lodge gereden om in te checken. De weg hier naar toe was al een avontuur op zich. We rijden nl. diep de bossen over zandpaden met grote hoogteverschillen. Gelukkig hebben we een stevige auto. Onderweg spotten we allerlei dieren zoals olifanten en giraffen.Erg leuk om deze spontaan te ontdekken. Een sport op zich. Bij het inchecken bleek dat de reisorganisatie onze komst niet had bevestigd. Er was dus geen Tree House voor ons gereserveerd. Dit was even een tegenvaller maar gelukkig waren ze zo flexibel om ons toch een mooi tree house toe te wijzen. Na het inchecken en de lunch zijn we terug gereden naar het Cheetah project. Om 15.00u stond de tour gepland door het wildpark. Hier leven cheetah's maar ook luipaarden en neushoorns onder bescherming in een natuurlijke leefomgeving. Prachtige beesten die we van dichtbij hebben gezien en gefotografeerd en alles werd uitgebreid toegelicht door en gids. Daarna weer snel terug naar het park om voor het donker terug te zijn. Je moet er echt niet aan denken om dit park in het donker te moeten bereiken. Het Tree huis stond op palen met een buitendouche waar we in de vroege ochtend gebruik van hebben gemaakt. Een prachtige ervaring bij de opkomst van de zon over het landschap. Het huisje bestond uit twee delen en was luxe ingericht. Aan de ene kant sliepen Casper en Thomas en aan de ander kant Edward/Carin en Mark. Was een unieke ervaring. In de avond gingen alle gasten gezamenlijk dineren in de buitenlucht (de boma) rondom het kampvuur. Heerlijk gegeten, een goede Zuid Afrikaanse witte wijn, en een van de mooiste avonden tot nu toe. De donkere bedienden (incl. keukenpersoneel) onder aanvoering van onze vriend Ronnie sloten af met het zingen van drie Afrikaanse liederen. Na het eten hebben we in de bar nog wat gedronken en gekaart in gezelschap van Ronnie. Zo af en toe viel de electriciteit uit maar gelukkig kreden ze deze weer aan de praat. Op 10 augustus scheen de zon al vroeg in de Tree House. Een unieke start van de dag afgesloten met een lekker ontbijt op weg naar de volgende bestemming: Moditlo. Hier zullen de game drives centraal staan. Hierover later meer. PS de wifi is telkens niet sterk genoeg om foto's te uploaden. Zodra dit weer beter lukt zullen we weer foto's toevoegen aan het reisverslag. We genieten echt volop. Iedere dag is weer een avontuur, de mensen die we tegen komen zijn altijd zeer vriendelijk, relaxed en altijd bereid tot een praatje of een grapje. Ook leren we de gebruiken en mentaliteit van het land steeds beter kennen. Zo staan er bij wegwerkzaamheden telkens vele medewerkers met ieder hun eigen taak. Zoals (de hele dag) zwaaien met een rode vlag om de automobilisten opmerkzaam te maken. Een ander persoon draait de hele dag aan een bord (stop/go) etc. Zo werkt het hier en op deze manier wordt vooral de zwarte bevolking aan het werk gehouden. De lodges worden altijd gerund door blanke Afrikanen. De zwarte mensen zijn altijd ondersteunend en zorgen er voor dat de koffers in de lodges koemen etc. Tot zover!

1. Rob en Jolanda:
    10 augustus 2017